Thursday, November 30, 2006

Things They Don't Teach in Art School

"...Hitchcock, of course, is well known for his great character intros..."Lifeboat": An analysis of the beginning of the film is like a master class in beginning a film quickly and effectively. He gets across a lot of setup in a really compressed amount of time..."
Mark Kennedy (Storyboard Artist)

visit his blog: sevencamels.blogspot.com

Wednesday, November 29, 2006

from script to film

From the same team who edited, wrote, and designed
THE ART OF THE MATRIX comes this similarly fashioned book
V FOR VENDETTA: FROM SCRIPT TO FILM.

Jammed with storyboards, concept art, director interviews, the script, posters, hundreds of photos, plus more, this is the only book to give you a first hand look at the making of the film, from the people who made it.

This is not a book with a massive print run, so… get it while you can!!

Preview it here. cover, back cover page1, page2, BUY NOW!

Sunday, November 26, 2006

Concept Design History I

Der Workshop ist ein Einführung in den Themenbereich Concept Design und möchte Einblicke geben in die Entwicklung komplexer Konzepte für die Filmgestaltung und verwandte Medien z.B.Games.



Die Erscheinung von „Caligari“(1926) leistete einen wesentlichen Beitrag zur Anerkennung des Films als eine eigene Kunstgattung. Das außergewöhnliche Production Design dieses Films zeichnete sich nicht nur dadurch aus die Handlung sinnvoll zu unterstützen sondern zugleich auch wirkungsvoll den expressionistischen Kunsttrend der damaligen Zeit wiederzuspiegeln.


Robert Wienes Entwürfe dienten dabei als Concept Designs für die Filmarchitektur. Diese wird selbst zur Metapher und die Räume symbolisieren Schreie, Angst und Furcht.


concept sketch und stillframe von "Das Kabinett des Dr.Caligari"


Überhaupt wird von nun an den Skizzen, Gemälden und Modellen der Set Designer eine größere Aufmerksamkeit zuteil und technische Neuerungen, wie Kamerabewegung, Überblendung und Montage bereiten den Weg für gestalterische Freiheit.
Sorgfältig geplante Architektur wird nicht selten zu einem zentralen Bestandteil des Films(Metropolis 1927).
Dabei wird die reale Entwicklung der Architektur schnell überholt und dient als Experimentierfeld der solchen. Zukunftsvisionen und deren Design entpuppen sich als Kassenmagneten(Der letzte Mann/Asphalt).
Eine Entwicklung die bis in die 70er Jahre anhält und mit Star Wars(1977) seinen Höhepunkt erreicht.
Ken Adam"Goldfinger"


Eine allgemeine Enttäuschung durch die Resultate der Modern kippt die Zukunftsbegeisterung bald ins Gegenteil. Negative Utopien rücken in den Vordergrund und mit „Bladerunner“(1982) wird der Cyberpunk geboren.
Ridley Scott setzt auf Reizüberflutung als Ausdruck des Grauens und überzeugt durch bildliche und assoziative Vielschichtigkeit. Die Wirklichkeit wird übersteigert aber nicht mehr idealisiert dargestellt.


concept art by Syd Mead

Weitere interessante Stilmittel entstehen, wie zum Beispiel Paralleluniversen nach dem Motto: Was wäre wenn...(zB.)sich New York ohne Bauvorschriften Entwickelt hätte(Batman 1989), ... oder ... wenn die amerikanische Wirtschaftskrise oder der zweite Weltkrieg nicht stattgefunden hätten (Dick Tracy 1990, siehe auch Raymond Loewy, Luigi Colani)...etc.

Damit geht auch die Ära der traditionellen Filmeffekte zu Ende und die der am Computer generierten beginnt.

Thursday, November 23, 2006

What it takes...


...to create a "good picture": composition, design, communication. It is all in there. Lorenzo Mattotti, check him out!

Robh's Painting Process

art and design by Robh. Digital plein-air paintings, Retro pin up,character designs and sketches. See his tutorial here.

Wednesday, November 22, 2006

Le Cinquième élément

KAMEL TAZIT
Kamel is graduate of the Marseille / Luminy and Angouleme Beaux-Arts.
After several experiences in cinema, advertising, video game, cartoon and publishing, he renews with his first passion and starts to work on his comic strip.

Friday, November 17, 2006

La Chronique des Immortels

The offical blog with colour sketches for the 2nd book.



Thomas von Kummant blog

Monday, November 06, 2006

Graphic Novel

Some characters designed for a graphic novel. Find more of this here.



or at http://www.peterpopken.com

Limbo Game



This is a good exsample for "less is more". A new game concept reminding us of the style of Hayao Miyazaki or Brad Birds "Iron Giant".



See a teaser-trailer at http://www.limbogame.org/

Concept Cars




There are many tutorials available on the net.
This site is only about car rendering.

Concept Design Workshop

Concept Design Workshop

welcome to concept designwork shop!